გაუმარჯოს საქართველოს
سنگ جرجیس مقدس
پنجشنبه 2 اردیبهشت 1395 ساعت 02:12 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست IranianGeorgians | ( نظرات )

წმინდა გიორგის ქვა

       "ლეგენდის თანახმად, ავღანელებთან ბრძოლისას, ძალაგამოლეულ      ქართველებს “თამზანის გორაზე” წმინდა გიორგი გამოეცხადათ და მისცა მათ ძალა ბრძოლის გასაგრძელებლად. ავღანელები გაიქცნენ და აღარც   დაბრუნებულად. იმ ადგილას, სადაც ქართველებს წმინდა გიორგი დაუნახავთ, დიდი ქვა ყოფილა, რომელიც რაღაც ძალამ შუაზე გახეთქა. აქ ყოველი წლის ივნისის თვეში სალოცავად ადიოდნენ და ახლაც ადიან ქართველები. ქვის ხელის ხლებას ვერავინ ბედავს. ეს ლოდი უცნაური ფორმისაა, თითქოს მაკრატლით გაჭრესო. ამ ადგილთან მიკარებას სპარსელები ვერ ბედავენ, რადგან მათაც წმინდა ადგილად მიაჩნიათ."

"سنگ جرجیس مقدس"بنا به افسانه در جنگ با افغان ها، گرجیان خسته و بی رمق شده بودند. روی کوه "متامزیانی" جرجیس مقدس ظاهر شد و به گرجیان روحیه ادامه مبارزه داد. افغان ها گریختند و هیچگاه باز نگشتند. آن مکان جاییست که گرجیان جرجیس مقدس را دیده اند. سنگ بزرگی که توسط یک نیرو از وسط به دو نیم تقسیم شده است. هرساله گرجیان در ماه ژوئن برای دعا و ستایش به این مکان می روند. به علت قداست اعتقاد بر این است که نباید با دست سنگ را لمس کرد. حالت عجیب و غریب سنگ گویی با قیچی بریده شده. ایرانیان جرات دست زدن به سنگ را ندارند، از آن جا که این مکان را مقدس می دانند."



جرجیس مقدس در نشان ملی گرجستان

حمله افغاغنه به مرتقوپی
 
        اصفهان محاصره شد، شهرها و روستاها یکی پس از دیگری سقوط میکرد، افاغنه به هر شهر که می رسیدند آن شهر را به ویرانه ای مبدل می ساختند، مردان را گردن زده و دختران جوان را به کنیزی می بردند. خبر به فریدونشهر رسید، حادثه ای بزرگ در انتظار گرجیان بود. به پیشنهاد فردی به نام مهرعلی اسپنانی "شوراء جنگی" با مشارکت سران طوایف تشکیل می شود. سنگرهایی برای دفاع بر روی تپه های جنوب و جنوب شرقی شهر ساخته می شود. استراتژی گرجی ها در بستن راه های ورودی به شهر از طریق بستن تنگناها و معابر با استفاده از عوارض محیطی منطقه بود. گرجیان که خوی نظامی داشتند بشکل ماهرانه ای از پستی و بلندی های برای دفاع از شهر بهره بردند.                                                                         
پس از تکمیل سنگربندی و استحکامات زنان را به غار "ქალების ქობი" (به معنی غار بانوان) هدایت می کنند. این غار دارای خروجی و راه فرار باریکی بود که زنان در زمان خطر می توانستند از آن استفاده کنند. لشکر محمود افغان به سه کیلومتری مارتقوپ رسید، افاغنه آمده بودند تا انتقام سال ها شکست و تحقیر مقابل گرجیان را بگیرند اما نمی دانستند چه چیزی در انتظارشان است. گرجیان در سنگر ها کمین کرده و به تعداد بیشمار افغان ها که با فریاد به سمتشان در حرکت بود مینگریستند، ناگهان صدای شلیک تفنگ برخواست رعب و وحشت افغان ها را در برگرفت، جنگ تن به تن درگرفت و افغان ها با دادن تلفاتی گریختند. خورشید رفته رفته غروب کرد و شب همه جا را فراگرفت. صبح روز دوم آفتاب روبه روی گرجیان و پشت سر افغان ها قرار داشت چند ساعتی از طلوع نگذشته بود که از کوههای ناکرالی و دره بین آن حمله شروع شد، حاصل چندین ساعت جنگ شمار کشته های بسیار زیاد دشمن و تعدادی از جنگجویان گرجی بود. روز دوم با غروب افتاب به پایان رسید.
سربازان به دستور فرمانده شب را بیدار می ماندند تا مورد شبیخون قرار نگیرند. روز سوم نیروهای دو طرف خسته بودند، افغانها هر چه نیرو به اطراف فرستاده بودند جمع کردند تا
باحمله ای خردمندانه کار را یک سره کنند. حمله از تمام مناطق شرقی آغاز شد و صدای چکاچاک شمشیرها بالا گرفت، بوی خاک و خون فضا را پر کرد، تعداد افاغنه بیشتر بود، میدان رو به تغییر گذاشت. گویی بازوی گرجیان دیگر توان مبارزه نداشت و میرفت تا فریدونشهر همانند شهرهای گلپایگان، خوانسار، کاشان، داران و... بدست گرگان بی رحم محمود افغان بیوفتد.

درهمین هنگام سواری با اسب سفیدوبا صورت پوشیده ازسمت"მთა მზიანი"
(فارسی: کوه برافتاب) به
سمت میدان نبر تاخت که موجب رعب و وحشت در دل لشکریان افغان شد. گرجیان با مشاهده دلاوری سوارکار خون تازه ای به رگهایشان جریان یافت، گویی مبارزانی تازه نفس به سمت لشکر محمود افغان حمله ور شدند و میدان دوباره تغییر یافت. افغان ها با گذاشتن تعداد بسیاری کشته پا به فرار گذاشتند. خون و اجساد دشمن فضارا پر کرده بود.
 معادله به نفع گرجیان تمام شد و شکست محمود افغان را در پی داشت. پس از جنگ اجساد دشمن را در تپه "اوغونیس گورا" دفن کرده و نام "ავღუნის გორა" به همین علت است.

فردی که صورت خود را پوشانده بود به گفته آن دوران جورج مقدس بوده آن هم به این خاطر است که به این شخص باور قلبی داشتند.در دامنه "متا مزیانی" سنگی بزرگ و مقدس به نام "წმინდა გიორგის ქვა" وجود دارد اطراف سنگ طبق روایات "მაღლობა" به معنای "عروج کردن" نام دارد. گرجیان این مکان را محل بیرون آمدن جرجیس می دانستند. تا چند سال اخیر محلی برای راز و‌نیاز و براورد حاجات بوده است.


مرتبط با این موضوع:
حمله افغان ها به فریدونشهر در منابع تاریخی


 
ავტორები
فریدونشهر در شبکه های اجتماعی